Orange Belt - Dienstverlening

Een orange belt is kundig op het gebied van basic problem solving en is bekend met de lean six sigma methodiek en tools. De orange belt is teamleider bij verbeterprojecten in zijn directe werkomgeving. Tevens levert hij als teamlid een constructieve bijdrage aan grotere green– of black belt projecten.

Voor wie

Alle medewerkers die direct of indirect betrokken zijn bij Lean of Six Sigma projecten, waaronder proceseigenaren, administratieve en financiële medewerkers en medewerkers kwaliteitszorg.

Aan het eind van de training

Na deze training bent u bekend met de methodiek alsmede de belangrijkste instrumenten, begrippen en afkortingen binnen Lean Six Sigma. U leert wat Lean Management en Six Sigma voor een dienstverlenende organisatie kunnen betekenen en hoe u kunt bijdragen aan het verbeteren van processen.

Wat komt er aan bod?

  • Lean Management Principes (Flow, Pull, ..)
  • Lean simulatie-game
  • Begrijpen van de Voice of the Customer en Klantwaarde
  • Opzetten van een CTQ Flowdown
  • Meetbaar maken van procesprestaties en -kwaliteit
  • 5S werkplekorganisatie
  • Visualiseren van processen (Stroomdiagram, Swimlane, VSM)
  • Identificeren en elimineren van de 8 typen verspillingen
  • Risicoanalyse m.b.v. Failure Mode Effect Analysis
  • Visualiseren van data (Pareto, Bar Chart, Pie Chart, Histogram, Box Plot, Time Series Plot, Scatter Plot)
  • Problemsolving-technieken (Ishikawa, Cause & Effect, ..)
  • Het ervaren en reduceren van variatie
  • Kaizen ‘Continu verbeteren’ op kantoor
  • Samenwerken aan een praktische Lean Six Sigma case

Duur

Deze opleiding bestaat uit 4 dagen of 8 avonden.

Materiaal

De training voorziet in een trainingsmanual met daarin alle presentaties. Verder ontvangt u een oefenboek en een aantal handige templates.

Niveau

MBO / HBO

Startdatum Einddatum Locatie Inschrijven
Regio Midden Nu inschrijven